OVER VINCENT

Curriculum vitae

Geboren : Sterksel (N.B.) Holland
Opleidingen : St. Joost – voorheen Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch 1979-1984 | Pedagogisch Didactische Bijscholing in Amsterdam 1992 -1993

stars-stripe-2-klein

Spelen met pure vorm en kleur is de basis voor het werk.

Van Oss knipt sjablonen die associaties oproepen. Hij componeert ze op zijn doeken, tekent ze af met potlood en schildert ze in of er omheen. Er is geen sprake van een abstrahering van de werkelijkheid; er ontstaat een werkelijkheid op zichzelf.

De schilderijen doen denken aan de cut-outs van Henri Matisse en de vormen van Jean Arp. Maar Van Oss hanteert een andere vormentaal en een directe schildertechniek, die steeds meer verwant is aan het Abstract Expressionisme. Qua vormentaal zie je een relatie met 70s-design. Het werk is te herleiden tot de natuur en de term ‘organisch abstract’ is van toepassing. Als inspirerende schilders doemen Bram van Velde en Sigmar Polke op. Van Oss streeft ernaar een helder beeld te creëren en geeft de toeschouwer alle ruimte om te overwegen wat zij/hij ziet.

Vincent schildert met acrylverf en soms inkt.

Hij werkt vaak een tijdlang op een zelfde formaat. Er kan zelfs na jaren worden teruggegrepen naar een bepaald doek. Zo ontstaan ‘ongoing series’. Sommige schilderijen zijn ‘aquarel-achtig’ en met minimaal materiaalgebruik beschilderd.

Andere hebben, mede door de behoefte om steeds door te gaan, een behoorlijke gelaagdheid. De beslissing of een schilderij ‘af’ en ‘goed’ is, valt soms pas na jaren. En misschien wordt de draad van sommige series later weer opgepakt.
Twee uitgebreidere teksten vindt u hier.

  1. Vincent van Oss ensceneert ruimtes
  2. De oervorm is pneumatisch

stars-stripe-2-klein

Exhibitions:

▻ Stedelijk Museum, Amsterdam (NL), Fifteen minutes of Fame, 2007
▻ Van Abbe Museum, Eindhoven (NL), René Daniëls Kunstproject, 2012
▻ Rozenstraat arose, Amsterdam (NL), Doubt and Belonging, 2023
▻ Atelier Vincent van Oss; 1995 – 2021

▻ Nieuw Dakota, Amsterdam (NL), Corona Archives, 2020
▻ W139, Amsterdam (NL), What the Queen may see, 1995
▻ Gay Pride, Amsterdam (NL), 1994 & 1998
▻ A’pert gallery Amsterdam; 1990-1993
▻ Artistik Galerie; 2007 t/m 2012

Exhibitions Abroad for instance:

▻ The Artist’s Circle Gallery, (USA), Purple Passion, 2020
▻ John B. Aird Gallery (Canada), SCULPTURE 2021, 2021
▻ Eco Aware Art Gallery (India), Plastic is drastic, 2021

Publications:

▻ Hanne Hagenaars, mijn werk in ‘Missen als een ronde vorm’, 2023
▻ The Primal Form is Pneumatic by Vincent van Oss, 2010
▻ DeFKa Research SC 04, Souvenir & Residu, 2021

Archief t/m 2000

diverse formaten | acrylverf en potlood op doek | nr 4 acrylverf op papier

Toen de kunstenaar zijn richting had gevonden, werkte hij aanvankelijk met sterk afgebakende vormen en beperkte kleurnuances. Dit leverde zeer duidelijke beelden op. Ook werd er heel bewust over titels nagedacht.

Ink on paper

zwart wit | 40 x 40 cm | acrylverf, potlood en soms inkt op canvas | 2012 – 2013

rose ‘schilderij’ | 40 x 40 cm | giclee op papier | 2005

Ink on Paper gaat over het werken van ouderwetse Oost-Indische inkt op papier: woorden bedenken, maar ook vlekken en droedels maken; bewust en onbewust. De taal van het woord wordt vervangen door de taal van het beeld. Literatuur en beeldende kunst worden samengebracht.

Organic Movements

doorsnee 50 cm | acrylverf en potlood op canvas | 2005 – 2007

Deze schilderijen op ronde dragers hebben beweging als uitgangspunt. Het is niet alleen de vloeiende verf die beweging suggereert, de ronde doeken geven ook het gevoel dat je de compositie kunt draaien. Een rechthoekig doek heeft maar een paar mogelijke boven- en onderkanten. De cirkel heeft er ontelbaar veel. Uiteindelijk wordt er toch één boven- en onderkant gekozen.

Zonder titel ✯ 180 x 135 cm

180 x 135 cm | acryl en potlood op canvas | 2002 – 2007

Het is altijd heerlijk om op een warme zomerdag grote doeken op de grond neer te leggen en aan de slag te gaan met grote plassen verf en grote knipsels. Het spelen staat voorop; niet zorgeloos want altijd wordt er uiteindelijk lang gekeken en gepiekerd.

Zonder titel ✯ 65 x 50 cm

65 x 650 cm | acrylverf, potlood en soms inkt op canvas | 2009 – 2011

Zonder plan wordt er gecomponeerd en geschilderd. Het spel gaat door. Beelden roepen herinneringen op aan bestaande beelden of wekken nieuwe associaties op.

Nympheas

60 cm x 80 cm | acrylverf op doek | 2016

Geïnspireerd door Monet’s waterlelies komt Van Oss met zijn eigen interpretaties. We zien bloem- en kelkvormen die hieraan gerelateerd zijn. De lelies groeien dankzij het voedsel dat in het water aanwezig is. Het stilstaand water maakt ze ook gevoelig voor weersomstandigheden. Regen en vorst maken de waterlelies kwetsbaar. Waterfauna zoekt juist bescherming bij ze en kringelt rondom de wortels en het blad.

De mens adoreert de bloem en interpreteert de tweeslachtige als symbool van rijkdom en rust. Alles wat met water te maken heeft is vluchtig, we moeten het loslaten en de vergankelijkheid ervan inzien. Van Oss verbindt het symbool van nieuw leven, waar de waterlelie ook voor staat, aan vruchtbaarheid en laat in sommige schilderijen vrijende paartjes de vorm van de bloem aannemen.

Wandplastieken

40 x 40 cm | lak op MDF | 2013

Omdat er vaak strakke vormen worden gebruikt werd besloten om ook eens met uitgezaagd – en soms doorboord – MDF te werken. Het werk krijgt hierdoor een extra grote ‘pakkans’.

‘Teatrino’ is een ode aan de ‘Teatrino’-serie van Lucio Fontana. ‘Piccadilly Circus’ is een ode aan René Daniëls, die ook een serie maakte met deze titel.

Modeltekeningen

65 x 50 cm | houtskool op papier | 2004 – 2016

Sinds jaar en dag presenteren mannelijke naaktmodellen zich in het atelier voor modeltekenaars en -schilders. Als de organisator tijd heeft, doet hij lekker mee. Een precieze weergave wordt niet nagestreefd. Snelle schetsen – zonder veel schaduw – werken effectief.

Beeldende aspecten: strak abstract zwart wit schilderij met gebogen lijnen en cirkels, abstract black and white painting with curved lines and circles

▸ ‘Beeldende Aspecten’ uit de serie Archief t/m 2000

groot schilderij door Nederlandse organisch abstract expressionist geïnspireerd door Sigmar Polke

▸ ‘180 x 135 cm’ uit de serie Zonder Titel

witte vormen op blauwe achtergrond geïnspireerd door René Daniëls en Hans Arp

▸ ‘Piccadilly Circus Nr.01’ uit de serie Wandplastieken