PORTFOLIO

diverse formaten | acrylverf en potlood op doek | nr 4 acrylverf op papier
Toen de kunstenaar zijn richting had gevonden, werkte hij aanvankelijk met sterk afgebakende vormen en beperkte kleurnuances. Dit leverde zeer duidelijke beelden op. Ook werd er heel bewust over titels nagedacht.

doorsnee 50 cm | acrylverf en potlood op canvas | 2005 – 2007
Deze schilderijen op ronde dragers hebben beweging als uitgangspunt. Het is niet alleen de vloeiende verf die beweging suggereert, de ronde doeken geven ook het gevoel dat je de compositie kunt draaien. Een rechthoekig doek heeft maar een paar mogelijke boven- en onderkanten. De cirkel heeft er ontelbaar veel. Uiteindelijk wordt er toch één boven- en onderkant gekozen.

180 cm x 135 cm | acryl en potlood op canvas | 2002 – 2007
Het is altijd heerlijk om op een warme zomerdag grote doeken op de grond neer te leggen en aan de slag te gaan met grote plassen verf en grote knipsels. Het spelen staat voorop; niet zorgeloos want altijd wordt er uiteindelijk lang gekeken en gepiekerd.

65 x 50 cm | acrylverf, potlood en soms inkt op canvas | 2009 – 2011
Zonder plan wordt er gecomponeerd en geschilderd. Het spel gaat door. Beelden roepen herinneringen op aan bestaande beelden of wekken nieuwe associaties op.

zwart wit | 40 x 40 cm | acrylverf, potlood en soms inkt op canvas | 2012 – 2013 rose ‘schilderij’ | 40 x 40 cm | giclee op papier | 2005
Ink on Paper gaat over het werken van ouderwetse Oost-Indische inkt op papier: woorden bedenken, maar ook vlekken en droedels maken; bewust en onbewust. De taal van het woord wordt vervangen door de taal van het beeld. Literatuur en beeldende kunst worden samengebracht.

60 cm x 80 cm | acrylverf op canvas | 2016
Geïnspireerd door Monet’s waterlelies komt Van Oss met zijn eigen interpretaties. We zien bloem- en kelkvormen die hieraan gerelateerd zijn. De lelies groeien dankzij het voedsel dat in het water aanwezig is. Het stilstaand water maakt ze ook gevoelig voor weersomstandigheden. Regen en vorst maken de waterlelies kwetsbaar. Waterfauna zoekt juist bescherming bij ze en kringelt rondom de wortels en het blad.

40 x 40 cm | lak op MDF | 2013
Omdat er vaak strakke vormen worden gebruikt werd besloten om ook eens met uitgezaagd – en soms doorboord – MDF te werken. Het werk krijgt hierdoor een extra grote ‘pakkans’. ‘Teatrino’ is een ode aan de ‘Teatrino’-serie van Lucio Fontana. ‘Piccadilly Circus’ is een ode aan René Daniëls, die ook een serie maakte met deze titel.

65 x 50 cm | houtskool op papier | 2004 – 2016
Sinds jaar en dag presenteren mannelijke naaktmodellen zich in het atelier voor modeltekenaars en -schilders. Als de organisator tijd heeft, doet hij lekker mee. Een precieze weergave wordt niet nagestreefd. Snelle schetsen – zonder veel schaduw – werken effectief.


installaties | 2017 – 2018
Vincent van Oss presenteert 2D – en 3D beelden met zijn eigen lichaam als uitgangspunt. Uiterlijke kenmerken als flaporen en een buikje komen in foto’s en silhouetten onverbloemd naar voren. Vervolgens heeft hij geprobeerd zijn innerlijk te tonen. Dit deed hij met name in kijkkasten. Zijn tienerjaren, de seventies, is daarbij een leidraad. Zijn liefde voor natuur en elektronische muziek zijn een constante gebleven in zijn leven. Bomen, bladeren en hedendaagse objecten worden gekoppeld aan het Zelfbeeld. Muziek van Kraftwerk en Klaus Schulze is met de objecten verweven. De droom, het wegdromen van de dagelijkse werkelijkheid naar een mooiere wereld, speelt hierbij een belangrijke rol.